Buscar este blog

FONAMENTS DE DISSENY (Pauta d'anàlisi)

Pauta d’anàlisi: Tridimensió-Espai.

Conceptuari:
- L’interiorisme
- Disseny d’estands de fires
- L’escenografia
- L’aparadorisme
- Paisatgisme
- Urbanisme
- L’arquitectura

- Necessitats d’us de l’activitat humana:
- aixopluc (llum, sol, calor, fred, vent, pluja, humitat)
- Aïllament del soroll
- Intimitat
- Identitat personal
- Activitats socials (culte religiós, esdeveniment esportiu, escola, ...)

- l’escala mètrica , l’escala humana i l'escala respecte l’entorn.

- La planta com a generadora i contenidora.
- Orientació.
- Antropometria.
- Circulació de persones.

- L’espai en la seva verticalitat
- tancaments (murs i obertures)
- Seccions ( connexions entre diferents nivells horitzontals)

- L’entorn espacial: espais interiors
- Llum natural i artificial.
- Consideracions tèrmiques.

- Elements constructius de l’edificació.
- Fonaments, estructura, tancaments, cobertes, instal•lacions, acabats.
- Procediments i materials constructius.

- L’entorn espaial: espais oberts
- Topografia i orografia.
- Elements del terreny.
- Elements vegetals.
- Elements de construcció.

Funcionalitat:

- Adequació de l’espai a la tasca pel que ha estat ideat.
- Adaptar-se a les necessitats d’us de l’activitat humana: aixopluc /Aïllament del soroll / Intimitat / Activitats socials.
- Antropometria.
- Elements de protecció (dobles parets, recobriments...)
- Jerarquia (organització de la informació espaial).
- Conceptes associats: Senyalització d’espais.
- Estabilitat estructural de la forma i de l’ús. Idoneïtat dels elements estructurals.


Factibilitat:

- Materials (qualitats que tenen).
- Tractament, manipulació i construcció que s’ha fet dels materials.
- Tecnologia de fabricació i construcció.
- Gravetat / Equilibri.
- Estabilitat constructiva.
- Materials / Components / Accessoris / Buits.
- Tancaments, unions, assemblatges.
- Durabilitat de les construccions (estabilitat, ús, material)
- Maqueta / esbós / simulació 3D (Render).

Contextualitat:

- Entorn socio-cultural.
- Criteri econòmic, preu de mercat (terreny, projecte, material, ma d’obra, ...)
- Entorn tecnològic.
- Sostenibilitat.
- Perfil d’usuari.(target) (sexe / edat / economia / afinitat socio-cultural).
- Entorn normatiu. ( depenent de la legislació vigent)

Comunicabilitat:

Lectura interpretativa:
- Identitat personal
- Transmissió de valors.
- Iconicitat. (campanar d’església)
- Imatges amb estereotips cultural.
- Analogia.(Reminiscències simbòliques)



Lectura descriptiva:
- Forma.
- Relació Forma-Entorn.
- Forma i mida de les parts o components de l’espai interior i/o exterior.
- Composició. (Equilibri. Ritme. Eixos, simetries. Retícula compositiva.)
- Combinació de colors.(psicologia, legibilitat, simbologia ...)
- Llum.
- Centres d’interès.
- Textura visual i tàctil.
- Buit i ple.
- Acabats i qualitats.
- Llenguatge plàstic (qüestions d’estil).

Projectació: aspectes a tenir en compte.

- Pluja d’idees.
- Esbossos i diversificació de la recerca.
- Vies de figuració. ( Mimesi, abstracció, geometrització, informal, ...)
- Recursos gràfics. (Deformació, descomposició, substracció, fotografia, gestualitat, manipulacions infogràfiques)
- Escala mètrica i escala gràfica.
- Maquetació / simulació 3D.
- Projecte i presentació.


Àmbits vocacionals:

- Disseny d’interiors.
- Aparadorisme (GS).
- Arquitectura efímera (GS).
- Elements de jardí (GS).
- Projectes i direcció d’obres de decoració (GS).
- Desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques.
- Arquitectura.
- Arquitectura tècnica.
- Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats (http://www.xtec.cat/fp/) Clicar a Catàleg d’especialitats.
- Ensenyaments artístics (http://www.xtec.cat/artistics/)
- Educació i formació (http://www.gencat.net/temes/cat/educacio.htm)

No hay comentarios: